dijous, 14 de febrer del 2008

LES TASQUES DE L’ALCALDE.

Les competències o atribucions de l’alcalde són de caràcter essencialment executiu i de gestió. Són les pròpies del govern municipal, del dia a dia de la gestió dels serveis i altres activitats de l’ajuntament, sense perdre de vista, però, que l’alcalde deté també la representació política del municipi. Es poden resumir e els apartats següents:
· Representació institucional del municipi i govern polític de l’ajuntament (com el Consell d’alcaldes, el Consell Comarcal, Convocatòries de la Diputació, de les Conselleries de la Generalitat, actes protocolaris,...) inclosa la presidència dels seus òrgans col·legiats (Plens municipals, comissions de govern...), la capacitat de dictar bans (com el dels residues, el de l'aigua,... ente d'altres) o la de fer complir les resolucions municipals.
· Direcció del govern (fer propostes a la comissió, als regidors...), de l’administració i dels serveis municipals, com també la del personal de l’ajuntament.
· Desenvolupament de la gestió econòmica i execució del pressupost, inclosa la possibilitat de concertar operacions de crèdit, contractar i adquirir béns, fins al 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost, i la de vendre patrimoni en determinades circumstàncies.
· L’alcalde és l’autoritat a nivell municipal, de manera que li correspon l’adopció de mesures excepcionals en cas de catàstrofe o similars.
· Exercir les competències sancionadores de l’ajuntament i atorgar les llicències municipals
· Aprovar instruments menors de plantejament i gestió urbanística.Les altres competències que li atribueixin les lleis, com també aquelles que corresponguin a l’ajuntament i no siguin atribuïdes expressament a cap altre òrgan municipal. És a dir, l’alcalde té una competència oberta residual general, mentre que les competències del ple constitueixen una llista determinada expressament per les lleis.